top of page

Prikkelraam onder hoogspanning

Prikkelraam onder hoogspanning Je herkent het vast wel dat kinderen hun gevoelens ontkennen, vermijden, niet willen over spreken… Je vraagt wat er scheelt of wat er gebeurt en ze willen het niet zeggen. Ze gaan boos weg en ze houden hun gevoelens in en onderdrukken de spanning. Op korte termijn kan het een helpende oplossing zijn om de discussie niet te verhogen, om lastige gevoelens niet te voelen en om er sneller van af te zijn. Op lange termijn wordt hierdoor ons prikkelraam kleiner en reageren we vanuit ons emotionele brein. Zeker bij kinderen die door een moeilijke periode gaan of


erg gevoelig zijn, is hier aandacht voor nodig. Bij angst of verdriet geven we vaak de suggestie om Er niet meer aan te denken Niet zo te huilen of zo boos te worden De spanning blijft nog ergens zitten. Het prikkelraam wordt kleiner en je schiet sneller in oranje en rood. Het dierenbrein richt zich sneller op overleven en je kan minder goed nadenken. Voorbeeld: L. wil haar boze buien beter onder controle krijgen. Het gaat bij haar vaak zo dat het op school goed lukt, ook bij familie is het prima maar dan komt ze thuis en dan ontploft de boel. Ze kan hier zelf weinig taal aan geven. L. weet niet hoe dat komt. Alle prikkels, spanning en gevoelens gaan in het raampje en als ze dan thuis komt, waar het rustig en veilig is, schiet de spanning van groen, onmiddellijk naar oranje en rood. Haar ouders begrijpen dit niet goed en reageren boos en geërgerd. We spreken samen met de ouders af dat ze na haar thuiskomst een half uur op haar kamer kan spelen zodat haar raampje sterker wordt. Ze krijgt de tijd en de ruimte om op haar eigen manier tot rust te komen. We tekenen dit uit:



Met de spanningsmagneten en de uitleg over het Prikkelraam, kan je met kinderen en jongeren hierover reflecteren. Je leert hen naar oplossingen zoeken om de prikkels sneller los te laten en hun gevoelens te aanvaarden i.p.v. weg te duwen. Ga op zoek als coach, leerkracht, hulpverlener met de kinderen wat helpend is voor hen om hun emoties te reguleren.

  • Gevoelens herkennen en benoemen.

  • Behoefte onder het gedrag begrijpen: nood aan rust, moeite met overgang, nood aan beweging,...

  • Bewegen, sensomotorische materialen,...

  • Tot rust komen op jouw manier.

  • Voldoende grenzen stellen

  • Naar kinderen luisteren.

  • Op tijd voldoende pauze nemen.

  • Zoeken naar gepaste beelden en tekeningen.

  • Helpers kiezen om hun doel te bereiken.

  • Uitvergroten van de successen door die te visualiseren.

  • ...



bottom of page