Lena is een heel plichtsbewust meisje dat erg haar best wil doen op school.
Ze kwam langs om hulp te krijgen in het omgaan met de stress rond de toetsen in het zesde leerjaar. Ze merkt van zichzelf dat ze soms blokkeert, het niet meer weet. We herkennen dit bij het overlevingsmechanisme van het bevriezen, zoals Blokjes Konijn. Instinctief gebeurt het wel vaker dat ze bevriest. Ze wil hier anders mee omgaan en de spanning niet groter laten worden.
Links onder schrijft ze haar bange gedachte, die dit overlevingssysteem triggert.
‘Ik ben bang dat het niet genoeg zal zijn...’
Ze scoort op de schaal van geloof in zichzelf dat het zal lukken een 6 op 10.
We overlopen wat maakt dat ze toch al zichzelf een 6 geeft? Blijkt dat ze eigenlijk al heel wat gewerkt heeft, een plan van aanpak heeft, maar vooral nog twijfelt.
Ze gaat aan de slag met helpende gedachten en helpende acties.
We focussen op krachten en hulpbronnen uit zichzelf en uit haar netwerk.
Door hier samen over te reflecteren komt ze tot een 8 op 10.
Spontaan herinnert ze zich het zinnetje links boven, die ze leerde in het eerste leerjaar:
Ik wil het
Ik kan het
Ik doe het
Dit noemen we werken naar de gewenste situatie met het versterken van eigen krachtbronnen. Door het uitschrijven en visualiseren kan ze dit beter opnemen. Ze neemt er een foto van met haar gsm, zodat ze dit steeds terug kan bekijken. We vullen deze oefening aan met trage bilaterale stimulatie, waardoor ze zich nog wat sterker voelt.
Een mooie concrete koppeling tussen oplossingsgericht werken en het Prikkelraam.
En zo zijn er heel wat toepassingsmogelijkheden!
Nieuwsgierig?!
We komen graag langs bij jullie voorziening, school of dienst om ons Prikkelraam en het bijgevoegde handige materiaal voor te stellen. We kunnen ook het materiaal uitlenen en op maat vorming aanbieden rond het gebruik in de klas, in de ondersteuning,
bij individuele therapiegesprekken of gezinsgesprekken.
Want om kinderen te helpen bij hun emotieregulatie hebben we ook ouders en volwassenen nodig die weten hoe ze een antwoord kunnen bieden aan ontregeling bij hun kinderen.
We leren kinderen met Blokjes Prikkelraam om hun emoties te reguleren.
Zo leren kinderen weerbaar communiceren maar dit vraagt veel oefening.
Blokjes Prikkelraam helpt kinderen er aan te herinneren hoe ze 'in hun raam' kunnen blijven.
Je kan het Prikkelraam hangen op een zichtbare plaats of je kan werken met ons handig kleiner formaat en het overal meenemen.
We wensen jullie een goede FLOW in 2023
waarbij jullie veel zinvolle oefenmomenten hebben
met Blokjes Prikkelraam.
Tot in 2023
Groetjes
Tinne en Marieke
#emotieregulatie #emotieregulatiebijkinderen #oplossingsgerichtwerken #coreguleren #emotiecoaching #emotieregulatietool
Comments