top of page

Visie

Samen geven we taal en Beeld aan emotieregulatie bij kinderen.
Waarom is zelfregulatie zo belangrijk?

Bij een jong kind wordt spanning, honger, kou, verveling, overprikkeling aanvankelijk gereguleerd door de ouder, die als een ‘monitor’ het kind in de gaten houdt en hem leert kennen en beantwoordt op een gepaste manier. Denk maar hoe een ouder zijn baby verzorgt,

leert communiceren en troost geeft.


Bij het ouder worden, zullen momenten waarin een kind zichzelf reguleert, afwisselen met momenten waarbij het de zorgfiguur nodig heeft. Het kind leert meer en meer zichzelf te reguleren, zijn angsten en frustraties zelf te beheersen. Bijvoorbeeld wanneer het kind ergens gaat slapen, boos is,… leert het om zelf een evenwicht te vinden na een milde disregulatie.
Iemand is boos op je, 
je leert dit verdragen en weet dat die dan straks terug komt om met je te praten.
Je kind leert dus finaal tot eigen oplossingen te komen.

 

Dat is een zeer belangrijk proces in het groeien. 

Meer dan vroeger komen heel veel prikkels af op kinderen en zien we dat
'jezelf reguleren', een grotere uitdaging is. 

Als kinderen erg ontregeld zijn, is het als ouder moeilijk om zelf rustig te blijven. Het brengt heel wat spanning en stress met zich mee om te voelen hoe ontredderd je kind is. Het is daarom een hele grote uitdaging om zelf je emoties gereguleerd te krijgen.
Daarom hebben we co-regulerende volwassenen rondom ons kind nodig die meehelpen diep ademhalen en meehelpen nadenken.

 

Een kind dat ontwikkelt, ontwikkelt samen met zijn brein en dat gaat onwaarschijnlijk snel. Tijdens die ontwikkeling wordt ook het stresssysteem gevormd. De basis is al aanwezig, maar hoe het er uiteindelijk zal uitzien, wordt bepaald door de ontwikkeling.
En dat vormt zich natuurlijk in relatie tot de omgeving”.
(Eva Kestens, kinderpsychiater) 

Om een gezond stresssysteem te ontwikkelen, moet je op een gezonde manier
stress tegenkomen.

De basis voor alles zit in onze hersenen.
Om te leren lopen, moet je de kans krijgen om te lopen. Om te leren spreken, moet je de kans krijgen om te spreken.
Om een gezond stresssysteem te ontwikkelen moet je op een gezonde manier stress tegenkomen en daarmee om kunnen gaan.

Als dat stresssysteem heel vaak opnieuw en opnieuw getriggerd wordt zodat het niet tot rust kan komen, dan gaat het zich ook anders ontwikkelen en dat heeft het een heel grote invloed op ons lichaam.

Als iets werkt, doe er dan meer van.

In haar praktijk als psychotherapeut met kinderen en jongeren, gebruikte Tinne Vandierendonck al enkele jaren het beeld van
‘het stressraam’ als manier om het complexe systeem van het brein en wat er gebeurt in je lijf bij verhoogde stress uit te leggen.
Ze merkte dat wanneer zowel ouders als kinderen dit goed herkenden, dit hen hielp in het begrijpen van hun gedrag en het vinden van eigen oplossingen om emoties te ‘reguleren'.

 

Niet alleen bij eenvoudige hulpvragen zoals het leren omgaan met kwaadheid of verdriet, maar ook bij complexe hulpvragen rond het verwerken van traumatische ervaringen, spanning bij kinderen met autisme en adhd, ontwikkelingstrauma, hechtingsmoeilijkheden komt dit beeld vaak terug.

Vaak wordt teveel gepraat en te weinig 'gespeeld' in therapie.

Via het Prikkelraam ontdekken we spelenderwijs door te tekenen, schrijven en spelen wat er in ons hoofd en met onze spanning en onze emoties gebeurt.  Als kinderen beter leren omgaan met hun spanning en emoties worden ze sterkere volwassenen!

 

Door middel van het Prikkelraam vinden we taal en beeld voor wat er in ons hoofd en met onze spanning en onze emoties gebeurt a.d.h.v. universele kleuren en dierensymbolen. Kinderen leren ervaren, benoemen wat die gevoelens willen zeggen en zoeken samen met hun coach, leerkracht, ouders, begeleiders, therapeut hoe ze er passend mee om kunnen gaan.

 

Het eerste doel van de tool is dat kinderen de werking van het brein en de link met het stresssyssteem en de actieve en passieve overlevingsmechanismen van het zoogdierenbrein: vechten, vluchten en bevriezen leren kennen en herkennen in hun lichaam. 

 

Het tweede doel is vaak dat kinderen leren zien dat emoties hun vrienden zijn om hen te helpen.
Bijvoorbeeld als iets mij bang maakt, dan leer ik dat begrijpen en zoeken hoe ik dapperder kan worden en eigen oplossingen te vinden.

 

Bij het whiteboard zijn ook verschillende aanvullingen mogelijk: magneten met emoties, gevoelsthermometer, cognitieve strategieën met gedachtenwolkjes,...

 

Er zijn veel uitbreidingen mogelijk en dat maakt het Prikkelraam zo uniek. Het kan gebruikt worden in traumabehandeling, EMDR bij kinderen, cognitieve behandelmethodes, maar ook als transfermiddel thuis, in de leefgroep en in de klas.

bottom of page